Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Aloita uusi vuosi armollisesti

atuudenvuodenlupaukset090118.jpg

Uusi vuosi on monelle lupaus uudesta. Älä kuitenkaan kasaa liikaa suorituspaineita uudelle vuodelle.

Suomalaiset tekevät paljon uudenvuodenlupauksia, mutta niiden lunastaminen luo monelle paineita. Hyvinvointia on paljon helpompi rakentaa, kun kuuntelee tarpeitaan, tekee omaan arkeen sopivia valintoja ja on armollinen itselleen.

Tänä vuonna urheilen, laihdutan, vietän enemmän aikaa perheen kanssa ja lopetan tupakoinnin. Kuulostaako tutulta? Uuden vuoden alkaminen on henkisesti hyvä hetki aloittaa uutta – ja siksi uudenvuodenlupauksetkin ovat suosittuja. Lupausten täyttäminen voi kuitenkin luoda turhia paineita.

Uudenvuodenlupauksiin liittyy pettymyksiä, jos asiat eivät menekään niin kuin aluksi ajatteli. Tiukkojen lupausten sijaan vuoden alussa olisikin hyvä pysähtyä ja pohtia, mitä haluaa elämältä oikeasti. Itseltään voi kysyä, mitkä asiat parantaisivat omaa hyvinvointia ja liittyykö niihin muutoksia joihin voisi itse vaikuttaa.

Hyväksy keskeneräisyys 

Omaa hyvinvointia kannattaa arvostaa ja olla valmis tekemään töitä sen eteen, mutta itselleen ei pidä ladata liian suuria odotuksia.

Lupauksen tai tavoitteen pilkkominen pienempiin osiin auttaa jaksamaan, sillä pienet askeleet vievät usein pidemmälle kuin suuret harppaukset. Ongelmana on, että toivomme nopeita tuloksia, vaikka sellaisia ei useinkaan voi saada. Tapojen muuttaminen vaatii aikaa, sitkeyttä ja armollisuutta itseään kohtaan.

Takaisin vanhoihin tottumuksiin palaaminen voi välillä tuntua terveellisten valintojen sijaan helpommalta. Aiemmat huonot kokemukset epäonnistuneista lupauksista ja muutosyrityksistä voivat vähentää uskoa omaan onnistumiseen. 

Lupauksia miettiessään kannattaakin sanoa ennemmin "päätän aloittaa" kuin "pitäisi aloittaa". Muita hyviä sanavalintoja omaa hyvinvointia ajatellessa on ovat esimerkiksi ”saan”, ”kannattaa” ja ”haluan”. Myönteisellä ajattelulla ja puheella on helpompaa luoda lupauksiin ja tekemisiin hyvä henki. On eri asia sanoa, että saan levätä enemmän kuin että minun täytyy levätä enemmän.

Ota apua vastaan

On hyvä muistaa, että mitään lupauksia tai tiukkoja suunnitelmia ole koskaan pakko tehdä. Lupausten tekemättä jättäminen voi olla hyvä asia, jos toteaa olevansa tyytyväinen elämäänsä juuri näin tai etteivät voimavarat juuri nyt riitä asioiden muuttamiseen. Pakko ei lisää hyvinvointia, mutta omaan elämäntilanteeseen sopivien, elämänlaatua parantavien valintojen tekeminen on hyvä asia.

Jos tänä vuonna päättää lisätä hyvinvointiaan ja terveyttään, hyvä valmistautuminen kannattaa. Lupauksia tehdessä pitäisi myös miettiä, mitä lopputuloksen saavuttamiseen tarvitaan. Kaipaatko kenties lisää tietoa, apuvälineitä tai vaikka tukihenkilöä? Kaikki apu kannattaa ottaa iloisin mielin vastaan.

 

Lähde: Terveystalo

LISÄÄ AIHEESTA

16.01.2018
STRESSI VOI VIEDÄ YÖUNET
28.12.2017
TYÖHYVINVOINTI VAIKUTTAA SITOUTUMISEEN
13.12.2017
PIKKUJOULUT – OSA TYÖHYVINVOINTIA

Etsi työpaikkaa