Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Kavala kevätuupumus

AT Kevätväsymys 170316.jpg

Kevään tuoma valoisuus saa monet piristymään. Silti nopeasti kasvanut valon määrä saa toisten kehon ja elämänrytmin sekaisin, mikä aiheuttaa väsymystä ja uupumusta, jopa masennusta. Suomalaisilla on seitsenkertainen riski kärsiä kevätmasennuksesta. Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio auttavat monia.

Liikaa valoa, liian nopeasti?

Kevätmasennus voi iskea salakavalasti, vaikka muina vuodenaikoina ei vastaavia oireita olisikaan. Kyse on vuodenajasta riippuvaisesta mielialahäiriöstä, jota esiintyy voimakkaan valoisuuden aikaan maalis–kesäkuussa.  Kevätmasennuksen vastakohta on kaamosmasennus. Valon voimakkaat muutokset vaikuttavat keskushermoston toimintaan ja aivojen välittäjäaineiden, kuten mielialaa säätelevän serotoniinin tasoon.

Valo häiritsee myös unta

Pidemmät päivät ja valo houkuttelevat ihmiset valvomaan pidempään, jonka takia yöunet voivat jäädä lyhyemmiksi. Myös muiden virkeys vaikuttaa ja masentunutta saattaa ahdistaa entisestään.

Kevätmasennuksen oireet voivat olla samoja kuin normaalin masennuksen oireet: mieliala laskee, ärtyneisyys lisääntyy ja itku voi tulla yllättäen. On uniongelmia, motivaation puutetta, voimattomuutta ja synkkiä ajatuksia. Muista, että kaikki uupumus ei suinkaan ole masennusta. Itseään kannattaa kuulostella tässäkin asiassa.

Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio

Mielialat vaihtelevat kaikilla päivästä toiseen, joten alakuloinen olo silloin tällöin ei ole välttämättä masennusta. Silti väsymys ja alakulo tulee aina ottaa tosissaan. Hoitoon kannattaa hakeutua viimeistään silloin, kun toimintakyky alkaa kärsiä.

Vähäinen liikunta altistaa masennukselle, kun taas säännöllinen ja riittävän raskas liikunta jopa suojaa masennukselta. Myös D-vitamiinin ennaltaehkäisevästä käytöstä on ollut monille apua.

Lähde: Terveystalo

LISÄÄ AIHEESTA

29.11.2016
NOLLATOLERANSSI KIUSAAMISELLE
22.11.2016
SUURI TYÖMÄÄRÄ JA KESKEYTYKSET RASITTAVAT
09.11.2016
MISTÄ EROTAT FLUNSSAN JA INFLUENSSAN?

Etsi työpaikkaa