Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Nuku paremmin

AT Nuku paremmin 130416.jpg

Nukutko liian vähän? Uniongelmat ovat työikäisten uusi kansantauti.

Riittävä palautuminen eli uni on kaiken jaksamisen elinehto. Terveyden ja jaksamisen kolme peruspilaria: uni, ravinto ja liikunta jäävät silti monelta arjen kiireissä huomiotta. Unesta tingitään usein ensimmäisenä, syödään mitä sattuu ja liikunta jää. Nukkumisesta voi tinkiä hetkellisesti, mutta pidemmän päälle se ei ole terveellistä. Unta pitäisi arvostaa paljon, paljon enemmän.

Tilastokeskuksen Työolotutkimuksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Finriski-tutkimuksen mukaan suomalaisten yöunet ovat lyhentyneet ja unihäiriöt lisääntyneet jo jonkin aikaa. Univaikeuksista kärsivät erityisesti työikäiset. Univaikeudet ilmenevät nukahtamisvaikeuksina tai liian aikaisena heräämisenä, nuutuneena olona ja yleisenä tyytymättömyytenä.

Työelämän jatkuva muutos ja epävarmuus sekä huoli toimeentulosta sekoittavat ihmisten unta. Työstressi heikentää merkittävästi unen laatua.

Unihäiriön vähäinenkin koheneminen lisää elämänlaatua. Se parantaa työkykyä ja vähentää sairauspoissaoloja. Paremmalla unella on vaikutusta myös tuottavuuteen. Väsynyt työntekijä saa vähemmän aikaan kuin virke, hyvin nukkunut työntekijä.

Vinkkejä parempaan uneen

1. Anna unelle aikaa. Mitä haastavampaa työsi on, sitä enemmän sinun tulee panostaa hyvään uneen.

2. Älä sinnittele huonolla unella, vaan hae apua. Unettomuutta voidaan hoitaa.

3. Miellyttävä ilta lisää hyvän unen todennäköisyyttä.

Lähde: Kauppalehti

LISÄÄ AIHEESTA

29.11.2016
NOLLATOLERANSSI KIUSAAMISELLE
22.11.2016
SUURI TYÖMÄÄRÄ JA KESKEYTYKSET RASITTAVAT
09.11.2016
MISTÄ EROTAT FLUNSSAN JA INFLUENSSAN?

Etsi työpaikkaa