Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Nukutko riittävästi?

atunijuttu200818.jpg

Työikäiset malttavat harvoin nukkua riittävästi. Nukkumisen haasteet vaihtelevat eri ikävaiheissa. Säännöllisyys on nukkumisessa kaikkein tärkeintä.

Nukkumaan pitäisi mennä aina samaan aikaan ja unta tulisi saada tietty määrä viikon jokaisena yönä. Unentarve voi kuitenkin olla yksilöllinen.

14–17 vuotta 8–10 tuntia

18–25 vuotta 7–9 tuntia

26–64 vuotta 7–9 tuntia

65-vuotiaat ja vanhemmat 7–8 tuntia

Lähde: The National Sleep Foundation

Unentarve vaihtee eri ikäkausina. Vastasyntynyt voi nukkua jopa 19 tuntia vuorokaudessa, kun taas yli 65-vuotias voi nukkua vain viitisen tuntia yössä. Koska ikäihmiset paikkaavat lyhyitä yöuniaan torkkumalla päivisin, unen kokonaismäärä on lähes samaa luokkaa kuin nuoremmilla aikuisilla.

Vähäinen uni on laaja ongelma

Ylen Prisma Studion ja Helsingin yliopiston väsykyselyn mukaan yli 15-vuotiaat suomalaiset nukkuvat keskimäärin alle seitsemän tuntia yössä.

Unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan uniaika voi olla todellisuudessa vieläkin vähäisempi – jopa 30-45 minuuttia lyhyempi kuin henkilön oma arvio.

Toki vähemmälläkin unella voi pärjätä, mutta omista voimavaroista jää silloin suuri osa käyttämättä. Nukkumaanmeno saattaa illalla viivästyä, jos kotityöt ovat tekemättä, televisiosta tulee mielenkiintoinen ohjelma tai älylaitetta käytetään vielä makuuhuoneessakin. Unelle pitäisikin unilääkärin mukaan varata reilusti enemmän aikaa. Jos tarkoituksena on nukkua esimerkiksi kahdeksan tunnin yöunia, pitäisi nukkumaanmenoon rauhoittua yhdeksän tuntia ennen herätyskellon soittoa.

Erilaisia nukkujia

Ihmiset ovat luonnostaan erilaisia nukkujia ja toiset ovat herkkäunisia koko ikänsä. Se ei tarkoita varsinaista uniongelmaa, mutta uni voi olla katkonaisempaa. Myös stressaavan elämäntilanteen myötä herkkäunisuus saattaa ”jäädä päälle”, jolloin nukkumisen taito voi kadota kokonaan. Unta voi kuitenkin parantaa harjoittelemalla. 

Ihmisen uni on koko aikuisiän rakenteeltaan suhteellisen samanlaista. Normaalitilanteessa uni muuttuu tasaisesti perusunesta vilkeuneen noin 90 minuutin jaksoissa ja unta saadaan tarvittava määrä yön aikana. Lyhyillä, noin vartin mittaisilla päiväunilla voi piristää oloa tarvittaessa.

Iän myötä nukkumiskäyttäytyminen muuttuu ja pidemmät päiväunet alkavat houkutella. Ikäihmiset nukkuvat alkuyön yleensä yhtä sikeästi kuin nuorempana, mutta myöhemmin yöllä uni kevenee ja aikainen herääminen muuttuu rutiiniksi. Toki eläkkeellä ollessa voi herätä aikaisin ja ottaa vaikka jo aamiaisen jälkeen päiväunet.

 

Asiantuntija: Dosentti ja unilääkäri Henri Tuomilehto, Itä-Suomen yliopisto, Oivauni-uniklinikka

 

Lähde: Yle, Helsingin yliopisto

LISÄÄ AIHEESTA

26.04.2019
VAPPU, SUOMALAISEN TYÖN JUHLAA!
09.04.2019
KYSELY: ENEMMISTÖ TYÖNTEKIJÖISTÄ KOKEE NAUTTIVANSA ESIMIEHEN LUOTTAMUSTA
02.04.2019
TUTKIMUS: LIIKUNNAN ALOITTAMINEN KANNATTAA AINA

Etsi työpaikkaa