Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Ole oman työhyvinvointisi "piiskuri"

At ota vastuu hyvinvoinnistasi 020316.jpg

Meillä kaikilla on ns. "sisäinen piiskuri", joka patistaa suorittamaan enemmän ja paremmin. Omasta työhyvinvoinnista on hyvä kantaa vastuu itse. Myös stressiä voi hallita.

Jokainen jokainen kokee hyvinvointiin liittyvät asiat omalla tavallaan.  Työhyvinvointiin vaikuttavat monet erilaiset asiat ja tekijät, kuten kohtuullinen työmäärä, riittävä osaaminen, kohtuulliset työajat, työturvallisuus, esimiestuki ja hyvä työilmapiiri. Myös työhyvinvoinnin kääntöpuoli, työpahoinvointi on monessa työpaikassa arkipäivää. Ilmiö ei ole uusi, mutta syyt sen takana ovat aina vaihdelleet. Tällä hetkellä syitä ovat muun muassa yleinen epävarmuus ja taloudellinen huoli. Pelko työpaikan menettämisestä voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa ylisuorittamisen kierteen.

Johda itseäsi

Hyvinvoiva henkilökunta on työpaikan tärkein voimavara. Työturvallisuus- ja työterveyshuoltolait asettavat velvollisuuksia työntekijän työhyvinvoinnista, mutta aina se ei ole niin yksinkertaista. Vastuu työhyvinvoinnista ei siltikään ole ainoastaan esimiehen harteilla. Työhyvinvoinnin edistäminen on parhaimmillaan yhteistyötä johdon, esimiesten, työterveyshuollon ja työntekijöiden kesken. Jokainen voi olla oman työhyvinvointinsa johtaja.

Vaikuta

Jos työ ahdistaa, harjoittele toisenlaista lähestymistä. Usein sekin riittää, kun vain tarttuu toimeen. Työn imu, ns. flow-tila on erittäin tärkeä asia työhyvinvoinnissa. Työn imuun pääseminen on taito, jonka voi oppia työtä tekemällä.

Minimoi stressi

Tekemättömät työt stressaavat usein enemmän kuin itse työt. Liian suuriin tavoitteisiin pyrkiminen tai liian suuren tehtävämäärän ahnehtiminen kuormittavat ja uuvuttavat kenet tahansa. Ylitunnollinen työntekijä voi lieventää ”sisäisen vaatijan ääntä” ja muuttaa toimintatapaansa. Vaikka työelämä houkuttelee haalimaan liikaa töitä, stressiä kannattaa oppia hallitsemaan.

Lähde: Telma

 

LISÄÄ AIHEESTA

29.11.2016
NOLLATOLERANSSI KIUSAAMISELLE
22.11.2016
SUURI TYÖMÄÄRÄ JA KESKEYTYKSET RASITTAVAT
09.11.2016
MISTÄ EROTAT FLUNSSAN JA INFLUENSSAN?

Etsi työpaikkaa