Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Stressi voi viedä yöunet

atstressivoiviedäyöunet.jpg

Tutkimuksen mukaan jopa 59 % suomalaisista nukkuu huonosti stressaantuneena.

Mehiläisen ja IROResearchin tutkimuksen* mukaan stressi vie yöunet ja oireilee yleisenä ärsyyntyneisyytenä. 59 % suomalaisista nukkuu stressaantuneena huonosti ja 58 % kokee olevansa kireä ja ärtynyt.

Vaikka stressikokemus on psykologinen sen monet vaikutukset ja oireet usein fyysisiä. Ärtymys ja vihaisuus ovat normaaleja stressireaktioita.

Panosta säännölliseen vuorokausirytmiin

Naisista jopa 66 % kokee stressaantuneena nukkuvansa huonosti ja miehistä puolet eli 52 %*. Terveen ihmisen yöuni on yksilöllistä, sillä riittävä unimäärä ja vuorokausirytmin pituus vaihtelevat.

Säännöllinen vuorokausirytmi auttaa useimmiten myös stressiin. Monet nukahtavat parhaiten klo 21–24 välillä. Vireyttä lisäävät aktiviteetit ja alkoholi on hyvä jättää kokonaan, jos haluaa välttyä turhilta nukahtamisvaikeuksilta.

Terve henkilö nukahtaa yleensä alle puolessa tunnissa ja on yön aikana hereillä korkeintaan alle puoli tuntia.

Vähennä kiirettä

Kyselyn** mukaan jatkuva kiire (16 %) ja työasiat tai työttömyys (15 %) aiheuttavat eniten stressiä. Myös se, että ”elämässä tapahtuu liikaa samanaikaisesti” (13 %) stressaa monia. Stressiä syntyy tilanteissa, joissa ulkopuolelta tulevat vaatimukset eivät ole tasapainossa omien voimavarojen kanssa. Suorittaminen ja liika ankaruus itseään kohtaan aiheuttavat helposti stressiä.

Jos tuntuu, että aina on kiire, on aika pohtia mihin aikaansa käyttää. On hyvä kirjoittaa muutaman päivän ajan ylös, mihin käyttää aikaansa. Silloin voi tunnistaa sen, mihin aika kului silloin, kun olisi pitänyt tehdä jotakin ihan muuta.

Lääkäriin ajoissa

Lääkäriin kannattaa hakeutua varhaisessa vaiheessa - jo silloin, kun havaitsee stressiin sopivia hälytysmerkkejä: suoliston toiminnan muutoksia, sydämen tykytystä ja hengityksen tai hikoilun kiihtymistä. Moni hakeutuu vastaanotolle vasta vakavassa uupumusvaiheessa, jolloin toiminta- ja työkyky ovat useimmiten jo pahasti häiriintyneet.

Vakava ja pitkäkestoinen stressi saattaa aiheuttaa masennusta, työuupumusta ja päihteiden väärinkäyttöä – pahetessaan jopa itsetuhoista käytöstä. Stressi voi aiheuttaa myös perhe- sekä parisuhdeongelmia.

5 vinkkiä stressinhallintaan:

1. Unohda ankaruus itseäsi kohtaan. Elämä on muutakin kuin suorittamista.

2. Harjoittele läsnäoloa. Jo muutaman minuutin hengittely pysäyttää tähän hetkeen.

3. Liiku joka päivä. Liikunta lievittää stressiä ja vahvistaa itsetuntoa.

4. Vähennä alkoholinkäyttöä.  Alkoholi vaikuttaa hyvinvointiin ja erityisesti unen laatuun.

5. Pidä taukoja töissä. Älä aikatauluta vapaa-aikaa liikaa.

 

* IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 ajalla 30.8.–8.9.2017.

** Kysely stressiä aiheuttavista asioista toteutettiin Mehiläisen Asiakasraati-verkkoyhteisössä ajalla 20.9.–11.10.2017. Internetkyselyyn vastasi 1470 raatilaista.

 

Lähde: Mehiläinen

LISÄÄ AIHEESTA

09.01.2018
ALOITA UUSI VUOSI ARMOLLISESTI
28.12.2017
TYÖHYVINVOINTI VAIKUTTAA SITOUTUMISEEN
13.12.2017
PIKKUJOULUT – OSA TYÖHYVINVOINTIA

Etsi työpaikkaa