Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Syksy on uuden alku, älä anna sen ahdistaa

At älä anna syksyn lannistaa 100816.jpg

Kesälomalla on ollut hyvin aikaa a ajatella ja pohtia tyytyväisyyttään työhön ja elämään. Mitäpä jos kaipaakin muutosta ja työ tunnukaan enää "omalta"?

Jos tuntuu, että työ ei nappaa, on hyvä sauma miettiä, onko työ omien arvojen mukaista vai tekeekö siinä liikaa kompromisseja.  Työmotivaatio, uralla eteneminen ja ammatti-identiteetti ovat  kysymyksiä, joiden pohdinnassa työterveyspsykologin apu voi olla tarpeen.

Vaikaka työterveyspsykolologi ei anna valmiita vastauksia, hän on hyvä sparraaja, jonka kanssa omia ajatuksia voi pallotella. Ihmisillä on paljon rajoittavia uskomuksia, joiden romuttamiseen voi tarvita ammattiapua. Uudet näkökulmat vievät eteenpäin.
 
Psykologilla käyntiin on hyvä suhtautua samalla tavoin kuin muidenkin valmennuspalveluiden käyttöön.

Pienillä muutoksilla hyvinvoiva syksy:
 
1. Pidä säännöllisiä taukoja työpäivän aikana. Anna aivojesi levätä päivän mittaan.
 
2. Keskity vain yhteen asiaan kerrallaan. Kokeile rajoittaa sähköpostin käyttöä. Tee päivän tärkein ja eniten aivotyötä vaativa tehtävä heti aamusta.
 
3. Syö kunnolla ja säännöllisesti.  Huolehdi, että kaikilla aterioilla on kasviksia sekä hyviä proteiineja, hiilihydraatteja ja hyviä rasvoja.
 
4. Liiku. Liikkuminen alentaa kohonnutta verenpainetta ja kolesterolia, vahvistaa luustoa ja auttaa myös stressinhallinnassa.
 
5. Nuku tarpeeksi.
 
Asiantuntijana: Työterveyspsykologi Annamari Heikkilä, Terveystalo.

 

LISÄÄ AIHEESTA

29.11.2016
NOLLATOLERANSSI KIUSAAMISELLE
22.11.2016
SUURI TYÖMÄÄRÄ JA KESKEYTYKSET RASITTAVAT
09.11.2016
MISTÄ EROTAT FLUNSSAN JA INFLUENSSAN?

Etsi työpaikkaa