Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Syö itseesi virtaa

atjuttu110219.jpg

Terveellinen ruokavalio on avain hyvään oloon. Ruoan terveellisyys kiinnostaa, ja moni olisi valmis muuttamaan ruokavaliotaan.

Ravinnon terveysvaikutukset ja suoliston hyvinvointi ovat nyt kaikkien huulilla. Tämä näkyy myös Nestlén tuoreessa kyselytutkimuksessa: neljä viidestä eli 78 prosenttia vastaajista olisi motivoituneita lisäämään esim. täysjyvää ruokavalioonsa.

Eniten täysjyvän valintaan rohkaisisi tuotteiden edullinen hinta (42 prosenttia kyselyn vastaajista). Seuraavaksi tärkeimpiä kannustimia valinnalle olisi laajentunut valikoima (29 prosenttia vastaajista) ja tunnetut terveysvaikutukset (29 prosenttia vastaajista).

Dosentti Kirsi Laitinen on perehtynyt täysjyvän terveysvaikutuksiin työssään Turun yliopistossa.

– Täysjyvästä on poistettu vain viljan syötäväksi kelpaamaton osa, joten siinä on jäljellä paljon hyödyllisiä kivennäisaineita, antioksidantteja ja kuituja. Täysjyvä on tärkeää muun muassa suoliston hyvinvoinnin kannalta, Kirsi Laitinen vinkkaa.

Kuitupitoinen täysjyvävilja edistää suolen toimintaa. Lisäksi se hoitaa suoliston seinämän terveyttä.

– Kun suoliston seinämä on kunnossa, ravintoaineet imeytyvät hyvin, mutta verenkiertoon ei pääse tekijöitä, jotka aiheuttavat matala-asteista tulehdusta, Laitinen sanoo.

Myös matala-asteisen tulehduksen vaikutuksia on tutkittu viime vuosina paljon. Tutkimuksen mukaan tulehdus näyttäisi vaikuttavan ainakin sydän- ja verisuonitautien, kakkostyypin diabeteksen ja jopa rasvamaksan syntyyn.

Tietoa haetaan

Suomalaiset etsivät  tietoa täysjyvästä ensisijaisesti tuotteiden omista pakkauksista: 47 prosenttia sanoi tutkivansa pakkausta tietoa kaivatessaan. 38 prosenttia vastaajista ilmoitti hakevansa täysjyvätietoa Wikipediasta tai vastaavilta yleistietosivuilta, 32 prosenttia tuotemerkkien sivuilta ja 23 prosenttia ravitsemusasiantuntijoilta.

– Tuoteselosteesta kannattaa katsoa, että esimerkiksi leivässä on kuitua enemmän kuin kuusi prosenttia. Herkkävatsaisille hyvä vaihtoehto ruisleivän tilalle on kauraleipä. Itse asiassa tutkimukset osoittavat, että sataprosenttisella kauralla on jopa enemmän terveysvaikutuksia kuin rukiilla, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo.

On hyvä muistaa, että vitamiinien ja hivenaineiden määrä kaksinkertaistuu, kun valkoinen vilja vaihdetaan täysviljaksi, vaalea riisi tummaksi jne.

– Ravitsemussuositukset ovat todella kauan kehottaneet syömään kuitupitoista täysviljaa, ja sen suosimisen puolesta puhuvat myös tuoreimmat tutkimustulokset, Laitinen muistuttaa.

 

Kyselytutkimuksen Nestlélle toteutti YouGov Analysis Institute. 1020 täysi-ikäistä suomalaista vastasi Internet-haastatteluihin (CAWI) 13.–20. joulukuuta 2018.

 

LISÄÄ AIHEESTA

28.01.2019
PITKÄAIKAINEN UNETTOMUUS ON TERVEYSRISKI
17.12.2018
MIELENRAUHAA JOULUUN
03.12.2018
NÄIN SELVIÄT KAAMOSAJASTA

Etsi työpaikkaa