Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Voitolla työhön -blogi: Haluatko seksikkään someduunin?

ATblogi160517.jpg

Y-sukupolven unelmaduuni on usein sosiaaliseen mediaan ja hyviin vapaaseen työkulttuurin liittyvä. Itse määritellyt työtunnit, vapaa työnkuva, materiaaliset työsuhde-edut, uskollinen seuraajakunta ja kannettavan mukana liikkuva kotitoimisto houkuttavat – Instagram, Youtube ja bloggaaminen voivat tosiaan tarjota jopa elinkeinon. Somestaran elämä on kuitenkin kuviteltua työläämpää.

Ajatus oman elämän esittelystä työnä on edelleen sen verran uusi, että ihmetyttää se välillä itseänikin. Lounaiden, treenien ja asujen kuvaamisesta maksetaan monelle palkkaa. Kun asiaa ajattelee toiselta kantilta, se käy helpommin järkeen; tietynlaista elämäntyyliä edustava ihminen on tarpeeksi suurelle yleisölle niin kiinnostava, että hänen blogiinsa kannattaa sijoittaa mainoksia. Hänelle kannattaa lähettää tavaroita, joita hän esittelee tuhansille muille samanhenkisille ihmisille. Mainostamallahan suositut blogit pyörivät ja mikä onkaan parempi tapa mainostaa kuin saada oikean ihmisen aitoja kokemuksia ja esittely tuotteesta.

Suosio ei tule itsestään. Suurimmissa blogeissa on paljon yhdistäviä tekijöitä. Bloggaajat tekevät paljon työtä sivustonsa eteen. Yhdellä on trendikkäitä ja taitavia valokuvia, usein jonkun muun kuvaamia, toisella mielenkiintoista ja mukaansatempaavaa tekstiä. Joillain jopa molempia. Vaikka siitä voi olla montaa mieltä, onko oman elämän kuvaaminen ja päiväkirjamaisen tekstin tuottaminen perinteiseksi työksi määriteltävää, varmaa on, että se vie aikaa ja moni bloggaaja elää blogilleen lähes joka hetki. Valokuvia muokataan tuntikausia, yhteistyökumppaneiden eli mainostajien kanssa ollaan yhteyksissä ja päivästä täytyy varata osa myös lukijoiden kommentteihin vastaamiseen. Bloggaajat ravaavat uusien tuotteiden lanseerauksissa ja pr-toimistoissa lainaamassa kuvaustavaraa. Tosiaan, kaikki ne vaatteetkaan eivät ole aina omia, vaan lainassa. Ihan kuin muotilehdissäkin. Sitten ovat vielä kuvauslokaatioiden etsimiset ja itse kuvaukset, jotka vievät nekin tuhottomasti aikaa. Kuvia otetaan valtava määrä, jotta saadaan se yksi upea otos.

Perheblogien pitäjät reissaavat työtilaisuuksissa usein jopa jälkikasvunsa kanssa. Tavallaanhan se kuuluu asiaan, kun kerran lapsi on blogin keskeinen aihe. Silti erilaisen työkulttuurin keskellä kasvaneesta tuntuu usein vähän oudolta olla pr-tilaisuudessa skumppalasi kädessä, kun jaloissa vipeltää vauhdikkaita taaperoita. Tämä on ehkä vain tulkintaero toimittajan ja bloggaajan välillä – ensimmäinen kun kirjoittaa muiden elämästä ja toinen omastaan. Itse olen erehtynyt kerran ottamaan lapsen mukaan työtapahtumaan, kollegoiden painostuksesta, ja se kerta jäi todellakin viimeiseksi.

Bloggaajien mahti mielipidevaikuttajina on varinkin nuoren väestön keskuudessa valtava. Tässäkin asiassa on hyvä silti omata medialukutaitoa. Vaikka blogissa on toki tarkoitus kertoa aina rehellinen mielipide, siihen saattavat jopa huomaamatta vaikuttaa monet tekijät. Tästä esimerkkinä toimii taannoinen Atrian tapaus, jossa yritys vei ryhmän bloggaajia katsomaan, kuinka broilerit elävät ja kuinka niitä teurastetaan. Jopa kasvissyönnin kannalla olevat bloggaajat saivat kokemuksesta positiivisen ja hyvän vaikutelman ja jakoivat sen myös lukijoilleen. Aiheesta syntyi aikamoinen somehässäkkä.

Koska ala on uusi, bloggaajia eivät sido minkäänlaiset journalistiset ohjeet. Niinpä he voivat uutisoida asioista fiiliksen mukaan, tekemättä taustatutkimusta tai joutumatta vastaamaan mielipiteistään muille kuin lukijoilleen. Kun bloggaaja saa materiaalinsa suoraan yhteistyökumppanilta, on ”omassa mielipiteessä” usein väkisinkin taustalla yhteistyökumppanin luoma näkemys. Tämä vuoksi blogikirjoituksissa on nykyään oltava teksti, joka kertoo selkeästi markkinointiyhteistyöstä.

Entäs sitten ne ihanat Instagram-kuvat? Upeat meikki- ja muotikuvat, jotka saavat tuhansia, jopa satojatuhansia tykkäyksiä. Instatili on nopea ja helppo luoda, kuviakin voi alkaa heti räpsimäään. Tuhansien säännöllisten seuraajien lauma onkin hiukan kinkkisempi tavoittaa. Instagramin yhden kuvan politiikka voi antaa vaikutelman helposta menestyksestä mutta se on kaikkea muuta. Sen yhden kuvan eteen on usein tehty päiväkausien työ. Satojatuhansia seuraajia omaavilla meikkiguruilla on yleensä ”päivätyö” meikkaajana ja vuosikausien kokemus alalta. Se täydellinen, viimeistelty kuva on pitkäjänteisen käsityön, juuri oikean valaistuksen ja taitavan kuvankäsittelyn lopputulos.

Sosiaalinen media tarjoaa yhä enemmän uusia työmahdollisuuksia. Soitellen sotaan ei todellakaan kannata lähteä, eikä ”ilmaisen tavaran” -markkinoiden tulisi olla motivaatio kunnianhimoiseen someuraan. Kun tekee alusta asti huolellista työtä uskollisena itselleen ja omille ajatuksilleen, voi nykyään jopa elämäntyylillään luoda uraa.

Voitolla työhön -blogi puntaroi työelämän eri alueita tasapuolisesti. Käsittelemme rehellisen ronskisti myös epätyypillisten työsuhteiden kuten pätkä- ja keikkatyön sekä freelancerin elämän paikoin kimuranttejakin kiemuroita. Huokaise hetkeksi, nappaa kuppi kuumaa ja liity seuraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

LISÄÄ AIHEESTA

09.10.2017
NÄIN HAET TÖITÄ LINKEDIN:SSÄ
21.08.2017
MITÄ TYÖHAASTATTELUSSA SAA KYSYÄ
15.08.2017
PANOSTA SOSIAALISIIN TAITOIHIN TYÖNHAUSSA

Etsi työpaikkaa