Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa ja mainokset kiinnostavia, Sanoma yhteistyökumppaneineen käyttää evästeitä. Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja
Takaisin

Voitolla työhön -blogi: Pomokin on ihminen

AT Pomokin on ihminen Voitolla työhön blogi 280416.jpg

Tässä blogissa on käsitelty esimiehen velvollisuuksia usein, mutta aina työntekijän näkökulmasta. Olemme lähinnä pohtineet esimiestä ongelmien ratkaisijana, auktoriteettina, jopa ongelmien luojana tai mahdollistajana. Ehkä on aika hypätä hetkeksi pomon popoihin ja miettiä, mitä kaikkea tirehtöörin tarjottimelle kasaantuu.

Esimies voit aivan hyvin olla jonain päivänä sinä tai vaikka lähin kollegasi. Kasaamme helposti melko lamauttavan vastuun yhden ihmisen harteille. Se, kuinka inhimillisenä näemme pomon on usein kiinni alaisten määrästä; tavoittamaton, kaukainen esimies, jolla on useita kymmeniä tai satoja alaisia jää helposti meille pelkäksi persoonattomaksi keulakuvaksi. Pahimmassa tapauksessa hänen maineensa muodostuu lähinnä salassa supistujen juorujen osasista.

Yksi esimiehen tärkeimmistä vastuualueista olisikin olla lähellä työntekijöitään, tutustua heihin ja tukea kutakin hänen tarvitsemallaan tavalla. Suuren yrityksen esimiehenä tämä on haasteellinen tehtävä eikä valitettavasti läheskään aina käytännössä mahdollista.

Työskennellessäni suuren yrityksen asiakaspalvelussa saimme uuden nuorehkon pomon. Pakko myöntää, että naisvaltaisessa call centerissä pojanklopiksi mielletyllä miehellä oli vastassa ennakkoluuloja ja tietynlaista vähättelyä jo aivan alkuunsa. Hän sai harteilleen kymmenisen tiimillistä alaisia sekä vasta tapahtuneesta muutosta ja uusista tietokoneohjelmista sekaisin olevan puljun. Kaiken lisäksi entinen pomo oli ollut erittäin pidetty.

Yleinen asenne eskaloitui erittäin nopeasti sellaiseksi, että uusi päällikkö on liian innokas muutoksiin, joihin sekasorrossa oleva asiakaspalvelusosasto ei ollut valmis. Hän yritti tutustua työntekijöihin, ehkä himpun verran hanakasti - hänet tuomittiin liian tuttavalliseksi. Hän oli innokas soveltamaan entisen työnsä hyviksi havaittuja kaavoja vielä keskeneräiseen kaaokseen – häntä syytettiin liian vaativaksi.  Hän oli hyvä tyyppi, mutta tapahtumien ajoitus aiheutti pitkään ongelmia hänen ja henkilöstön välillä.

Esimiehen perimmäinen tehtävä on johtaa ja valvoa työtä sekä hoitaa alaisten asioita.  Johtamisen lisäksi esimiehellä on velvollisuus hoitaa niin asiakkaiden kuin alaisten ongelmat ja ottaa viimeinen vastuu koko sirkuksesta. Esimiehen ei kuulu, eikä hän voikaan, olla kaikkien kaveri. Tilanteiden tasapuolinen hoitaminen vaatii tiettyä etäisyyttä ja asiallisuutta. Valitettavan usein työ kallistuu ongelmien ratkomiseen. Ne eivät yleensä tuppaa selviämään itsekseen, mutta niiden ignooraaminen tuhoaa sekä työilmapiiriä että esimiehen arvostusta. Juridisessa mielessä esimies on työnantajan edustaja, joka on vastuussa siitä, että työntekijöiden oikeudet toteutuvat mutta myös siitä, että työntekijä noudattaa velvollisuuksiaan.

On työläs taakka vastata työntekijöiden jaksamisesta sekä työssä viihtymisestä. Esimiehen vastuisiin sisältyy työsuojeluvelvoite,  joka tarkoittaa sitä että työnantajan tulee varmistaa ettei työ kuormita liikaa työntekijän henkistä tai fyysistä terveyttä. Kaksiteräinen miekka tuppaa näinä päivinä olemaan se, että esimiehellä on valtaa alaistensa näkökulmasta, mutta ei välttämättä yrityksen suuressa mittakaavassa. Hänenkin kätensä ovat usein sidotut. Tunnettu ilmiöhän on, että kun kumarrat yhteen suuntaan, pyllistät toiseen.

Pomonkin on hyvä paineiden alla muistaa, että vaikka aina ei päädyttäisi toivottuun lopputulokseen, työntekijät arvostavat yrittämistä ja viihtyvät todennäköisesti paremmin jo tietäen, että heidän puoliaan pidetään.

Ihannetilanteessa esimiehen tavoitteiden pitäisi sisältää alaisten menestymisen ja onnistumisen  toivomista ja jopa avittamista. Sehän on firmankin etu. Työelämän valmentajat vertaavat usein esimiestyötä vanhemmuuteen; tarkoitus ei ole tehdä tai päättää asioita toisen puolesta, vaan tarjota turvallinen ja selkeä alusta omaan onnistumiseen.

Vaikka esimies tuntuu olevan usein vastuussa kaikesta sonnasta työpaikalla, yritetään muistaa, että hän on siellä meitä varten. Todennäköisesti työntekijöidensä parasta etua ajamassa ja pitämässä lukemattomia lankoja käsissään, joista yhtä vetämällä joku toinen saattaa katketa.

Minä en haluaisi pomon vastuuta niskoilleni. Haluaisitko sinä?

Voitolla työhön -blogi puntaroi työelämän eri alueita tasapuolisesti. Käsittelemme rehellisen ronskisti myös epätyypillisten työsuhteiden kuten pätkä- ja keikkatyön sekä freelancerin elämän paikoin kimuranttejakin kiemuroita. Huokaise hetkeksi, nappaa kuppi kuumaa ja liity seuraan.

 

 

 

LISÄÄ AIHEESTA

07.12.2016
VOITOLLA TYÖHÖN -BLOGI: PIENISSÄ JOULUISSA
29.11.2016
VOITOLLA TYÖHÖN -BLOGI: KUNNIOITUS KULKEE KAHTEEN SUUNTAAN
22.11.2016
VOITOLLA TYÖHÖN -BLOGI: NE TYÖELÄMÄN PIENET ILOT

Etsi työpaikkaa